ZARZĄDZENIE Nr 3/2013
DYREKTORA MUZEUM
HISTORII POLSKIEGO RUCHU LUDOWEGO W WARSZAWIE
z dnia 10.06.2013 r.
w sprawie regulaminu organizacyjnego Muzeum Historii Polskiego Ruchu Ludowego
Na podstawie art. 13 ust. 3 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (tekst jednolity: Dz. U. z 2012 r. poz. 406 z późn. zm.) po zasięgnięciu opinii Zarządu Województwa Mazowieckiego zarządzam co następuje :
§ 1
Wprowadza się regulamin organizacyjny Muzeum Historii Polskiego Ruchu Ludowego w brzmieniu określonym w załączniku do niniejszego zarządzenia.
§ 2
Regulamin organizacyjny wchodzi w życie z upływem 7 dni od dnia wywieszenia go w sekretariacie.
§ 3
1. Traci moc Zarządzenie nr 8 Dyrektora MHPRL z dnia 09.08.2002 r.
§ 4
1. Każdy pracownik, zarówno pozostający w stosunku pracy z Muzeum jak i nowo zatrudniany powinien zostać zapoznany z regulaminem organizacyjnym
2. Oświadczenie pracownika o zapoznaniu się z regulaminem zostaje dołączone do jego akt osobowych.
3. Wykonanie powyższych powierza się Działowi Kadr.
REGULAMIN OGRANIZACYJNY MUZEUM HISTORII POLSKIEGO RUCHU LUDOWEGO W WARSZAWIE
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1.
Muzeum Historii Polskiego Ruchu Ludowego w Warszawie, zwane dalej „Muzeum”, działa na podstawie:
-
ustawy z dnia 21 listopada 1996 r. o muzeach (Dz. U. z 2012 r. poz. 987);
-
ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej
(Dz. U. z 2012 r. poz. 406);
-
statutu Muzeum stanowiącego załącznik do uchwały Nr 20/13 Sejmiku Województwa Mazowieckiego
z dnia 18 lutego 2013 r. w sprawie nowego brzmienia statutu samorządowej instytucji kultury pn. ”Muzeum Historii Polskiego Ruchu Ludowego w Warszawie”.
§ 2.
Regulamin organizacyjny Muzeum zwany dalej „regulaminem” określa:
-
strukturę organizacyjną Muzeum;
-
zadania poszczególnych komórek organizacyjnych;
-
zadania kierujących komórkami organizacyjnymi;
-
zakres uprawnień i odpowiedzialności kadry kierowniczej;
-
zasady zastępowania osoby kierującej Muzeum w czasie jej nieobecności;
-
zasady obiegu dokumentów i podpisywania pism.
Rozdział II
Organizacja pracy i zasady kierowania muzeum
§ 3.
-
Działalnością Muzeum kieruje Dyrektor, którego powołuje i odwołuje Zarząd Województwa Mazowieckiego we właściwym trybie.
-
Dyrektor zarządza Muzeum przy pomocy Zastępcy Dyrektora oraz Głównego Księgowego.
-
Do zakresu działania Dyrektora Muzeum należy w szczególności:
-
kierowanie sprawami związanymi z działalnością statutową i administracyjną Muzeum;
-
podejmowanie działań w sferze organizacyjnej i merytorycznej, zmierzających do funkcjonowania Muzeum na najwyższym poziomie;
-
sprawowanie nadzoru nad prawidłowym zabezpieczeniem i ochroną mienia Muzeum,
w szczególności nadzorowanie i koordynowanie prac związanych z działalnością badawczą, wystawienniczą i oświatową Muzeum oraz dbanie o zbiory muzealne i metody ich dokumentowania;
-
sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem dyscypliny finansowej;
-
wydawanie zarządzeń, regulaminów i innych aktów wewnętrznych Muzeum;
-
wykonywanie uprawnień zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników Muzeum oraz wykonywanie czynności z zakresu prawa pracy, w tym sporządzanie planów pracy i na ich podstawie wspólnie z Głównym Księgowym opracowywanie budżetu placówki oraz przyjmowanie, awansowanie i zwalnianie pracowników Muzeum;
-
zapewnianie dostępu do informacji publicznej;
-
sprawowanie kontroli zarządczej w Muzeum;
-
zapewnianie ochrony informacji niejawnych;
-
zapewnianie realizacji zadań obronnych;
-
przedstawianie Zarządowi Województwa Mazowieckiego oraz właściwym instytucjom planów rzeczowych i finansowych, sprawozdań oraz wniosków inwestycyjnych;
-
reprezentowanie Muzeum na zewnątrz.
-
Dyrektor udziela wszelkich upoważnień do działania, reprezentowania i składania oświadczeń w imieniu Muzeum.
-
Do składania w imieniu Muzeum oświadczeń w zakresie jego praw i obowiązków finansowych oraz majątkowych uprawnionym jest Dyrektor lub osoby przez niego upoważnione. Do skuteczności takiej czynności prawnej wymagany jest podpis Głównego Księgowego lub osoby przez niego upoważnionej.
-
W przypadku nieobecności w pracy lub braku możliwości pełnienia przez Dyrektora Muzeum obowiązków służbowych, jego prawa i obowiązki wykonuje Zastępca Dyrektora.
§ 4.
Zastępca Dyrektora jest odpowiedzialny w szczególności za:
-
sprawowanie nadzoru nad pracą podległych komórek organizacyjnych;
-
zapewnienie bezpieczeństwa zbiorów muzealnych, budynków i zawartego w nim mienia;
-
opracowywanie planów pracy i projektów budżetu;
-
opracowanie sprawozdań z działalności Muzeum;
-
sprawy z zakresu inwestycji, remontów, bieżących konserwacji, zaopatrzenia, transportu oraz techniczną stronę wystawiennictwa;
-
realizację postanowień Ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych.
§ 5.
-
Główny Księgowy prowadzi w ścisłej współpracy z Dyrektorem i Zastępcą Dyrektora gospodarkę finansową Muzeum zgodnie z obowiązującymi przepisami i kieruje Działem Finansowo – Księgowym.
-
Do obowiązków Głównego Księgowego należy w szczególności:
-
opracowanie projektu rocznego budżetu Muzeum;
-
sporządzanie kalkulacji wynikowych kosztów wykonanych zadań oraz sporządza sprawozdawczość finansową;
-
wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi zgodnie z obowiązującymi przepisami;
-
przestrzeganie zasad rozliczeń pieniężnych i dbanie o zapewnienie należytej ochrony wartości pieniężnych;
-
sprawowanie nadzoru nad obliczaniem podatku dochodowego od osób fizycznych, prawnych, VAT, PCC-3, od nieruchomości i od praw wieczystego użytkowania i składek ZUS;
-
sprawowanie nadzoru nad aktywami majątkowymi Muzeum;
-
opracowywanie projektów przepisów wewnętrznych wydawanych przez Dyrektora Muzeum dotyczących prowadzenia rachunkowości, a w szczególności zakładowego planu kont, obiegu dokumentów, zasad przeprowadzania i rozliczania inwentaryzacji;
-
kierowanie pracą podległych pracowników.
-
Główny Księgowy jest odpowiedzialny w szczególności za:
-
terminowe ściąganie należności i dochodzeń roszczeń spornych oraz spłaty zobowiązań;
-
terminową wypłatę wynagrodzeń i innych świadczeń na rzecz pracowników;
-
bieżące i prawidłowe prowadzenie księgowości oraz należyte przechowywanie dokumentów księgowych, ksiąg rachunkowych oraz innych dokumentów finansowych.
Rozdział III
Organizacja wewnętrzna Muzeum
§ 6.
-
W Muzeum funkcjonują następujące komórki organizacyjne:
-
Dział Dokumentacji i Zbiorów;
-
Dział Naukowo - Badawczy;
-
Dział Naukowo - Oświatowy;
-
Instytut Ruchu Ludowego;
-
Dział Wydawnictw, Biblioteki i Informacji Muzealnej;
-
Dział Finansowo - Księgowy;
-
Dział Administracyjny;
-
Oddziały: Oddział Muzeum w Sandomierzu i Oddział Muzeum w Piasecznie k/Gniewa.
-
Schemat struktury organizacyjnego stanowi załącznik do Regulaminu.
§ 7.
Dyrektorowi podlegają bezpośrednio:
-
Zastępca Dyrektora;
-
Główny Księgowy;
-
Oddział Muzeum w Sandomierzu;
-
Oddział Muzeum w Piasecznie k/Gniewa;
-
Dział Naukowo - Badawczy;
-
Instytut Ruchu Ludowego.
§ 8.
Zastępcy Dyrektora podlegają bezpośrednio:
-
Dział Dokumentacji Zbiorów;
-
Dział Naukowo - Oświatowy;
-
Dział Wydawnictw, Biblioteki i Informacji Muzealnej;
-
Dział Administracyjny.
§ 9.
-
Na czele działów, oddziałów oraz Instytutu stoją kierownicy z wyjątkiem Działu Finansowo-Księgowego, którym kieruje bezpośrednio Główny Księgowy oraz Działu Dokumentacji i Zbiorów, którym kieruje Główny Inwentaryzator.
-
W przypadku nieobecności kierownika zastępstwo obejmuje wyznaczony przez niego pracownik podległej mu komórki organizacyjnej. Zakres zastępstwa może obejmować wszystkie zadania należące do kompetencji kierownika.
-
Kierownicy działów, oddziałów i Instytutu są uprawnieni do podejmowania samodzielnie decyzji związanych z wykonywaniem zadań powierzonych podległym im komórkom organizacyjnym.
§ 10.
Do zadań kierujących komórkami organizacyjnymi należy:
-
ustalanie i opracowywanie zakresów czynności i odpowiedzialności dla podległych pracowników;
-
ustalanie planu i czasu pracy oraz przydzielanie pracy podległym pracownikom;
-
sprawowanie nadzoru nad pracą podległych pracowników w zakresie prawidłowości i terminowości jej realizacji;
-
sprawowanie nadzoru i rozliczanie podległych pracowników z wykonania zleconych zadań;
-
opiniowanie wniosków, wystąpień podległych pracowników, wnioskowanie w sprawie przyjmowania, zwalniania, awansowania, wyróżniania bądź karania pracowników;
-
czuwanie nad przestrzeganiem postanowień wewnętrznych aktów normatywnych oraz innych dokumentów regulujących zasady i tryb pracy w Muzeum przez podległych pracowników;
-
czuwanie nad przestrzeganiem zasad bezpieczeństwa i higieny pracy i przepisów przeciwpożarowych przez podległych pracowników;
-
czuwanie nad przestrzeganiem przepisów wynikających z ustawy o ochronie danych osobowych przez podległych pracowników;
-
sprawowanie nadzoru nad dyscypliną pracy podległych pracowników oraz nadzoru nad przestrzeganiem zasad współżycia społecznego;
-
sprawowanie nadzoru nad przygotowywanymi umowami i kontrola ich realizacji w zakresie zadań podległej komórki organizacyjnej;
-
prowadzenie racjonalnej gospodarki powierzonymi składnikami majątkowymi;
-
współdziałanie w zakresie realizacji zadań z innymi komórkami organizacyjnymi.
§ 11.
1. Do zadań wszystkich komórek organizacyjnych Muzeum należy w szczególności:
-
terminowa realizacja zadań;
-
przestrzeganie postanowień wewnętrznych aktów normatywnych oraz innych dokumentów regulujących zasady i tryb pracy;
-
badanie efektywności realizowanych przedsięwzięć;
-
przestrzeganie przepisów wynikających z ustawy o ochronie danych osobowych;
-
rozpatrywanie oraz załatwianie skarg, wniosków i interwencji wpływających do Muzeum;
-
przygotowywanie projektów odpowiedzi na wystąpienia pokontrolne;
-
przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i higieny pracy i przepisów z zakresu ochrony przeciwpożarowej;
-
przygotowywanie projektów umów cywilno – prawnych zawieranych w celu realizacji zadań we właściwej komórce organizacyjnej oraz prowadzenie ewidencji zawartych umów cywilno – prawnych.
-
W ramach realizacji zadań komórki organizacyjne Muzeum dokonują na bieżąco wymiany informacji oraz współpracują ze sobą oraz z podmiotami i instytucjami właściwymi ze względu na zakres realizowanych zadań, a w szczególności z administracją rządową oraz jednostkami samorządu terytorialnego.
Rozdział IV
Szczegółowy zakres działania komórek organizacyjnych
§ 12.
Do zadań Działu Dokumentacji i Zbiorów należy w szczególności:
-
organizowanie pozyskiwania muzealiów do zbiorów Muzeum;
-
koordynowanie pracy Komisji Kwalifikacji i Wyceny;
-
prowadzenie Archiwum zakładowego;
-
prowadzenie dokumentacji zbiorów w tym:
-
księgi wpływów muzealiów,
-
księgi inwentarzowej zbiorów,
-
księgi depozytów,
-
księgi inwentarzowej archiwaliów,
-
księgi dokumentacji fotograficznej,
-
kartotek i katalogu magazynowego muzealiów,
-
zabezpieczenie i przechowywanie pozyskanych do Muzeum przedmiotów, w tym magazynowanie
i organizowanie konserwacji;
-
wypożyczanie obiektów muzealnych wewnątrz i na zewnątrz Muzeum;
-
współdziałanie z Działem Administracyjnym w zakresie przechowywania muzealiów;
-
współpraca z Oddziałami w Sandomierzu i Piasecznie, w zakresie spraw o których mowa w pkt 1-5.
§ 13.
Do zadań Działu Naukowo-Badawczego należy w szczególności :
-
opracowywanie i prowadzenie kart ewidencyjnych zbiorów artystyczno-historycznych gromadzonych w Muzeum;
-
opracowywanie naukowe zbiorów muzealnych;
-
współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi przy organizacji wystaw, wydawnictw i innych form upublicznienia zbiorów;
-
publikowanie opracowanych zbiorów;
-
współpraca z instytucjami naukowo – badawczymi w zakresie zadań wykonywanych przez Dział.
§ 14.
Do zadań Działu Naukowo - Oświatowego należy w szczególności :
-
sprawowanie nadzoru nad organizacją wystaw;
-
koordynowanie prac związanych z przyjmowaniem zwiedzających wystawy, funkcjonowaniem wystaw czasowych i objazdowych;
-
prowadzenie zajęć dydaktycznych: lekcji historii, kursów dla nauczycieli, spotkań z metodykami nauczania historii i członkami zespołów pracujących nad programami nauczania;
-
sprawowanie opieki nad salami wystawowymi Muzeum;
-
współpraca z instytucjami kultury w zakresie zadań wykonywanych przez Dział.
§ 15.
Do zadań Instytutu Ruchu Ludowego należy w szczególności:
-
inspirowanie, prowadzenie i koordynacja badań naukowych nad dziejami wsi oraz ruchów chłopskich i ludowych w Polsce i za granicą;
-
współpraca z uczelniami wyższymi i placówkami naukowo-kulturalnymi w badaniach nad historią wsi i ruchu ludowego;
-
organizacja konferencji naukowych i popularnonaukowych oraz innych działań prezentujących dorobek naukowy;
-
organizacja Komitetu Redakcyjnego Encyklopedii Ruchu Ludowego i koordynacja jego prac;
-
popularyzacja wyników badań w formie: publikacji zwartych, prac zbiorowych oraz artykułów
i materiałów;
-
współpraca z innymi działami Muzeum.
§ 16.
Do zadań Działu Wydawnictw, Biblioteki i Informacji Muzealnej należy w szczególności:
-
prowadzenie działalności wydawniczej Muzeum w tym „Rocznika Historycznego MHPRL”;
-
prowadzenie biblioteki Muzeum;
-
prowadzenie informacji naukowej w zakresie posiadanych zbiorów bibliotecznych;
-
prowadzenie sprzedaży wydawnictw;
-
współpraca z innymi Muzeami w zakresie zadań Działu.
§ 17.
Do zadań Działu Finansowo-Księgowego należy w szczególności:
-
prowadzenie rachunkowości Muzeum zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa;
-
sporządzanie, przyjmowanie, obieg, archiwizowanie i kontrola dokumentów rachunkowych
w sposób zapewniający właściwy opis operacji gospodarczych;
-
sporządzanie kalkulacji kosztów zadań realizowanych przez Muzeum,
-
kompleksowe prowadzenie sprawozdawczości finansowej;
-
ustalanie wysokości należnych podatków i przekazywanie Dyrektorowi informacji o niej najpóźniej w terminie trzech dni przed terminem płatności;
-
sporządzanie i terminowe przekazywanie do właściwych urzędów deklaracji podatkowych;
-
ustalanie wysokości należnych składek pracowniczych na ubezpieczenia społeczne, emerytalne, rentowe, chorobowe i zdrowotne, oraz przekazywanie Dyrektorowi powyższej informacji najpóźniej w terminie trzech dni przed terminem płatności;
-
sporządzanie i terminowe przekazywanie deklaracji podatkowych do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych;
-
przechowywanie dokumentów i ksiąg finansowych w bezpiecznym miejscu w sposób uniemożliwiający dostęp do nich osób niepowołanych
-
wykonywanie dyspozycji przelewu środków pieniężnych zgodnie z przepisami prawa;
-
kontrolowanie umów zawieranych przez Muzeum pod względem finansowym,
-
zapewnianie terminowego ściągania wierzytelności Muzeum i dochodzenia roszczeń na drodze sądowej oraz realizacji zobowiązań Muzeum;
-
opracowywanie planów finansowych Muzeum i kontrolowanie ich realizacji;
-
opracowywanie zbiorczych sprawozdań finansowych Muzeum z wykonania budżetu i ich analiz;
-
prowadzenie gospodarki kasowej;
-
współpracowanie z pozostałymi komórkami organizacyjnymi w sprawach finansowo - księgowych.
§ 18.
Do zadań Działu Administracyjnego należy w szczególności:
-
administrowanie majątkiem nieruchomym i ruchomym Muzeum;
-
sprawowanie nadzoru nad Oddziałami w zakresie gospodarowanie majątkiem;
-
sprawowanie nadzoru nad stanem:
-
ochrony przeciwpożarowej,
-
bezpieczeństwa i higieny pracy;
-
zapewnienie porządku i czystości na terenie Muzeum w Warszawie i w Oddziałach;
-
zapewnienie bezpieczeństwa zbiorów;
-
sprawowanie nadzoru nad pracą sekretariatu;
-
prowadzenie spraw związanych z obroną cywilną oraz działaniem Muzeum w stanach nadzwyczajnych;
-
gospodarka i logistyka bazy transportowej;
-
zabezpieczenie organizacyjno - techniczne zadań realizowanych przez działy merytoryczne, w tym w szczególności wystaw, imprez oświatowych, ekspozycji, odczytów, sympozjów i konferencji.
§ 19.
-
Do zadań Oddziału Muzeum w Sandomierzu oraz Oddziału Muzeum w Piasecznie k/Gniewa należy w szczególności:
-
pozyskiwanie przedmiotów o wartości historycznej związanych z historią ruchu ludowego i kultury wiejskiej z terenu działania Oddziału;
-
prowadzenie dokumentacji zbiorów w tym:
-
księgi wpływów muzealiów,
-
księgi inwentarzowej muzealiów,
-
księgi dokumentacji fotograficznej,
-
kartoteki katalogu magazynowego muzealiów;
-
zabezpieczenie i przechowywanie pozyskanych do Muzeum dóbr kultury, w tym magazynowanie
i organizowanie konserwacji;
-
sporządzanie podstawowej dokumentacji naukowej w tym:
-
prowadzenie i opracowywanie kart ewidencyjnych zbiorów artystyczno – historycznych gromadzonych w Oddziale, katalogu naukowego,
-
opracowywanie kart katalogów pomocniczych;
-
organizowanie wystaw w siedzibie Oddziału oraz wystaw objazdowych;
-
prowadzenie współpracy z organizacjami i instytucjami kultury i oświaty w zakresie spraw związanych z działalnością Oddziału;
-
ochrona muzealiów i innych przedmiotów zgromadzonych w Oddziale;
-
sprawowanie nadzoru nad stałymi ekspozycjami Muzeum na terenie działalności Oddziału;
-
planowanie działań;
-
prowadzenie sprawozdawczości dla potrzeb terenowych jednostek statystycznych.
-
Terenem działalności Oddziału Muzeum w Sandomierzu jest Województwo Świętokrzyskie.
-
Terenem działalności Oddziału Muzeum w Piasecznie k/Gniewa jest Województwo Pomorskie.
Rozdział V
Zasady sporządzania i przechowywania
korespondencji
§ 20.
Szczegółowe zasady podpisywania, parafowania i obiegu dokumentów, określa instrukcja wydawana przez Dyrektora Muzeum w drodze zarządzenia.
§ 21.
1. Dyrektor Muzeum podpisuje w szczególności:
1) pisma i wystąpienia do organów administracji publicznej;
2) pisma i wystąpienia kierowane do organów uchwałodawczych i wykonawczych jednostek samorządu terytorialnego;
3) pisma i wystąpienia do kierowników organów kontroli zewnętrznej;
4) pisma i wystąpienia związane z wykonywaniem funkcji kierownika jednostki.
-
Dyrektor Muzeum może upoważnić swojego zastępcę oraz innych pracowników Muzeum do załatwiana spraw, w tym podpisywania pism i dokumentów, z zastrzeżeniem przepisów odrębnych.
-
Bieżącą korespondencję wewnętrzną podpisują kierownicy komórek organizacyjnych.
-
Główny Księgowy lub osoba przez niego upoważniona, składa podpis na dokumencie dotyczącym czynności prawnej, z której wynika zobowiązanie finansowe.
Rozdział VI
Przepis końcowy
§ 22.
Wszelkie zmiany Regulaminu organizacyjnego dokonywane są w trybie właściwym dla jego nadania.
Udostępnił:
Administrujący Administrator
(2007-04-26 16:26:32)
Ostatnio zmodyfikował:
Sikora Karolina
(2014-01-22 08:39:22)